Úterý 26. 09. 2017


Gambrinus si založil fiktivní pivovar. Napálil pijáky

03.06.2015

Praha – Plzeňský pivovar Gambrinus přešel do protiútoku a nachytal na švestkách řadu pivařů. Založil v západočeské vesnici Čepice fiktivní minipivovar Patron a pod touto značkou začal do vybraných pražských a plzeňských restaurací dodávat vlastní pivo. Patron si vzápětí získal své fanoušky a na portálu Pivníci.cz dokonce získal hodnocení 7/10.

Ilustrační snímek

„V posledních letech nás už hodně trápí, že zákazníci naše pivo haní, i když jsme vnitřně přesvědčeni, že naše pivo je dobré. Samotní hospodští začali, jestli to pivo je v pořádku," vysvětlil důvod k tomuto netradičnímu marketingovému kroku Tomáš Mráz, který má v pivovaru na starosti obchod s hospodami a restauracemi.

Pivovar vycházel z vlastního průzkumu, z něhož vyplynulo, že třetina lidí šíří negativní reputaci o plzeňském pivu, aniž by jej sami vyzkoušeli. Značnou oblibu mezi pivaři přitom v posledních letech získala produkce minipivovarů, kterých každým rokem raketově přibývá. Loni dokonce vzniklo 57 nových minipivovarů, takže dnes jich lze v Česku napočítat asi 280.

Gambrinus se proto rozhodl založit v utajení minipivovar v Čepicích na Klatovsku. „Dva měsíce jsme studovali, jak malé pivovary žijí a jak své pivo prodávají, protože to se od velkých pivovarů hodně liší. Pronajali jsme si nemovitost a součástí smlouvy s majitelem byla klauzule o mlčenlivosti. Věnovali jsme se i právním analýzám, jestli nebudeme klamat spotřebitele," přiblížil Marek Dvořák, který má v plzeňském pivovaru na starosti marketing, který se sám na čtyři měsíce přestěhoval ze své kanceláře, aby žádná informace nepronikla ven. O celé akci vědělo jen zhruba dvacet lidí.

Překvapené obličeje
Pivovar pak hledal v Praze a Plzni restaurace, v nichž by s Gambrinusem rozhodně neuspěl, a nabídl pivo z fiktivního pivovaru Patron. V nich bylo pivo k mání od letošního dubna. Pak už jen při natáčení reklamního spotu tvůrci sledovali překvapené obličeje pivařů, když se dozvěděli, že vlastně pijí Gambrinus.

Jestli současná kampaň za zhruba deset milionů korun, která bude pokračovat v podobě dalších akcí, přinese pro Gambrinus očekávané výsledky, je asi zatím brzo hodnotit. Každopádně nesklidila odmítavé reakce od konkurence. „Z jejich pohledu jde o obranu jejich cti. Ta kampaň je povedená a celkem vtipná," zhodnotil viceprezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Kočka.

Sám si trochu rýpl, když řekl, že kampaň bere jako poctu minipivovarům. „Ukazuje to, že ty největší pivovary mají potřebu reagovat na to, co minipivovary dělají," doplnil Kočka.

Malý pivovar neznamená automaticky dobré pivo
Vášně ale trochu ochlazuje předseda Sdružení přátel piva Tomáš Erlich, který už dlouhou dobu říká, že ne každý minipivovar vaří dobré pivo. „Minipivovar nerovná se dobré pivo. Z pětadvaceti nových, které ročně vzniknou, bývají jenom dva nebo tři, které dosáhnou průměru," míní.

Kampaň plzeňského pivovaru ovšem považuje za drobnou „podpásovku", i když chápe, co svou akcí chtěl Gambrinus říct. „Celou dobu Gambrinus stavěl na tom, že ho prodával obal, teď se snaží o opak," doplnil. Každopádně kampaň by mohla ukázat, že ne každý konzument je znalý a jeho jednání ovlivňuje právě obal, nikoliv jeho obsah. „Je to takový pokus o cestu do pijákovy duše," dodal Erlich.

Nicméně Gambrinus, jehož pivo je na trhu 145 let, si za svým zlatým mokem stojí. „Věřím, že vyrábíme Gambrinus v nejlepší kondici, v jaké kdy byl," řekl sládek pivovaru Pavel Zítek.

Patron/Gambrinus zabodoval i v recenzi na respektovaném portálu Pivníci.cz, kde dostal sedm bodů z deseti. Včerejší odhalení také hned vyvolalo debatu mezi pivaři. Zpravidla se shodují v tom, že pivo z Plzně není tak špatné. Záleží však na tom, jak jej ošetří samotní hostinští. V tomto ohledu prý většinou selhávají.

Zdroj: denik.cz

Autor: Redakce

Diskuze


Pokud chcete vstoupit do diskuze, musíte se nejprve přihlásit.

Hlavní události

Čtěte další události z oblasti hlavní události

Ekonomika a politika

Čtěte další události z oblasti ekonomika a politika

Akcie

Čtěte další události z oblasti akcie

Měny a sazby

Čtěte další události z oblasti měny a sazby

Komodity

Čtěte další události z oblasti komodity