Čtvrtek 14. 12. 2017

Akcie japonské ocelárny Kobe Steel, která podváděla zákazníky, ztratily dvě pětiny své hodnoty

21.10.2017

Akcie ocelárny Kobe Steel, která se 8. října přiznala k tomu, že vědomě zkreslovala údaje o kvalitě řady svých výrobků, ztratily zhruba dvě pětiny své hodnoty. Aby Kobe Steel unesla finanční zátěž, která na ni s velkou pravděpodobností dolehne, plánuje prodat část svého majetku, jež nesouvisí s jejím hlavním byznysem. Podle šéfa Kobe Steel může být postiženo až 500 významných odběratelů po celém světě.

zpráva Akcie japonské ocelárny Kobe Steel, která podváděla zákazníky, ztratily dvě pětiny své hodnoty

Na webové stránce japonského koncernu Kobe Steel je místo původního textu představujícího sebevědomou a hrdou firmu pokorná omluva.

Třetí největší ocelárna v zemi vycházejícího slunce se kaje za své "nepatřičné chování", kdy celá léta vědomě zkreslovala údaje o pevnosti, pružnosti a dalších parametrech komponentů a materiálů vyráběných z hliníku a oceli. Odebíraly je významné automobilky, loděnice, výrobci vlakových souprav, letadel i mnozí další zákazníci po celém světě. 

Akcie Kobe Steel, která se ke svým praktikám přiznala v neděli 8. října, od tohoto data do současnosti ztratily zhruba dvě pětiny své hodnoty. Ale to horší ještě může přijít, neboť koncern po vypuknutí skandálu čelí mnoha rizikům. Kromě požadavků zákazníků na odškodnění mu podle právníků hrozí také pokuty či žaloby ze strany akcionářů.

"Je obtížné předpovědět rozsah právních nákladů," poznamenává Motokazu Endo z advokátní kanceláře Tokyo Kasumigaseki.

Podle něj nelze vyloučit ani to, že se firma otřese v základech. Zvláště pokud by se prokázalo, že díly, součástky či materiály od Kobe Steel byly příčinou nějaké poruchy, či dokonce havárie.

Odstrašující příklad už tu je. Vadný produkt se stal osudným pro japonského dodavatele autodílů Takata, jehož "explodující" airbagy zavinily nejméně 14 úmrtí (některé zdroje udávají 17) a zranily skoro 200 lidí. Po celém světě, hlavně v USA a Japonsku, se měnilo více než 100 milionů airbagů.

Takata koncem letošního června požádala v USA a Japonsku o soudní ochranu před věřiteli. Následně své továrny za 1,6 miliardy dolarů prodala americko-čínskému konkurentovi Key Safety Systems.

Okruh postižených firem se rozšířil

Šéf Kobe Steel Hiroya Kawasaki zprvu sdělil, že postiženo může být asi 200 významných odběratelů po celém světě. Tento týden ale upřesnil, že jich bude přibližně 500.

Kobe Steel slibuje, že zákazníkům uhradí veškeré náklady spojené s případnou výměnou součástek a dílů.

Analytici varují, že dojde-li k nejhoršímu, pak náklady na stahování aut do servisů, prohlídky letadel, vlakových souprav či lodí, na výměnu nespolehlivých komponentů, finanční odškodnění a soudní procesy mohou dosáhnout takové výše, že společnost přidusí.

I tak hospodaří se ztrátou, která v posledním účetním roce (do konce letošního března) podle výroční zprávy Kobe Steel činila 23 miliard jenů (v přepočtu kolem 4,8 miliardy korun) proti 21,6 miliardy jenů v roce předchozím.

Aby Kobe Steel unesla finanční zátěž, která na ni s velkou pravděpodobností dolehne, plánuje prodat část svého majetku, jež nesouvisí s jejím hlavním byznysem. V pátek 20. října zahájí s potenciálními kupci jednání o prodeji dvoutřetinového podílu ve své realitní divizi Shinko Real Estate, informuje agentura Bloomberg. Podle listu Nikkei by tento obchod mohl vynést až 50 miliard jenů (kolem 10,5 miliardy korun).

USA žádají písemné podklady

Japonský koncern se ocitá pod sílícím tlakem nejenom doma, ale i v zahraničí. Ministerstvo spravedlnosti USA ho tento týden požádalo, aby předložil veškerou dokumentaci týkající se dodávek komponentů a materiálů americkým firmám. A je otázka, s čím ještě vládní úřady v USA na Kobe Steel vyrukují. Jejich žádost se všeobecně považuje za první krok.

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA se sídlem v Kolíně nad Rýnem) ve středu doporučila výrobcům letecké techniky, aby přestali komponenty od Kobe Steel používat, dokud se důkladně neprověří celý dodavatelský řetězec. A to bude dost složité.

Podle EASA se musí především prověřit, zda díly a součástky z japonské oceli či hliníku nebyly použity v systémech, jež jsou v letounu klíčové. A pokud existuje alternativní výrobce, dodávky z Japonska by měly skončit. Tak zní doporučení EASA.

O praktiky Kobe Steel se zajímá také japonský Úřad pro civilní letectví. Ministerstvo dopravy v Tokiu plánuje technické prověrky letadel a vlaků, včetně proslulých expresů Šinkanzen.

Zdroj: Hospodářské Noviny 

Autor: Redakce

Diskuze


Pokud chcete vstoupit do diskuze, musíte se nejprve přihlásit.

Hlavní události

Čtěte další události z oblasti hlavní události

Ekonomika a politika

Čtěte další události z oblasti ekonomika a politika

Akcie

Čtěte další události z oblasti akcie

Měny a sazby

Čtěte další události z oblasti měny a sazby

Komodity

Čtěte další události z oblasti komodity