Středa 24. 10. 2018

Bitcoin bojuje o přežití. Ohrožují ho spory vývojářů i platební systémy Googlu či Applu

20.05.2016

Digitální měna bitcoin získala za dobu své existence 860 milionů dolarů na investicích. Teď platebnímu systému kvůli sporům vývojářů hrozí kolaps. Dominantní postavení v digitálním placení zřejmě získají technologické firmy jako Google, Apple nebo Facebook.

zpráva Bitcoin bojuje o přežití. Ohrožují ho spory vývojářů i platební systémy Googlu či Applu

Od svého vzniku v roce 2009 přilákala první internetová měna bitcoin investice ve výši 860 milionů dolarů (více než 20 miliard korun). I když odhadovaný počet jejích globálních uživatelů přesáhl jen tři miliony a stále se mezi ně počítají hlavně počítačoví specialisté, počet bitcoinových transakcí roste a aktuálně se pohybuje kolem 250 tisíc za den.

Virtuální měně, která k provádění plateb nepotřebuje banky a v níž mnozí stále spatřují budoucnost digitální ekonomiky, teď ovšem hrozí kolaps.

"Aktuální limit, který dovede zvládat bitcoinový software, jsou tři operace za sekundu, takže další růst plateb není možný. Bloky, do nichž se virtuální peníze ukládají, jsou navíc přeplněné," uvedl bývalý přední vývojář digitální měny Mike Hearn. Kapacitu systému sice lze navýšit, vývojářskou komunitu bitcoinu ovšem ovládly spory. Protože měnu fakticky nikdo neřídí, o dalším vývoji rozhodují desítky IT expertů, kteří tak mají osud bitcoinu ve svých rukou.

Číňané růst bitcoinu nechtějí
Komunitu vývojářů dnes tvoří dva rozdělené tábory. Zatímco zástupci první skupiny chtějí měnu centralizovat, aby mohla konkurovat systémům, jako je PayPal, nebo kartovým hráčům typu Visa či MasterCard, reprezentanti původního pojetí nechtějí o změnách slyšet. Podle Hearna spočívá problém hlavně v čínských zprostředkovatelích, kteří fungují jako malé banky a za provádění bitcoinových transakcí dostávají zaplaceno.

"Číňané kontrolují více než polovinu operací s měnou. Paradoxně si ale nepřejí další růst bitcoinu," říká Hearn, který upozorňuje, že za vším stojí čínská cenzura, zpomalující internetovou komunikaci mezi říší středu a zbytkem světa. Jejich připojení by více operací nezvládlo. "Tamní zprostředkovatelé jsou dnes schopni pouze udržovat současný stav," vysvětluje.

I kdyby se vývojáři virtuální měny nakonec dohodli na kompromisu, hlavním problémem bitcoinu zůstává právě fakt, že ho nikdo neřídí. Neumožňuje tak další investice do masového rozšíření těchto peněz. Na světě jsou desítky kryptoměn podobných bitcoinu a za nimi další stovky start-upů, které vyvíjejí mobilní aplikace zjednodušující digitální nákup a placení. Jejich klienti se ovšem počítají na pouhé statisíce.

Technologické firmy převládnou
Vedle toho jsou tu globální technologičtí velikáni jako Google, Facebook, Amazon nebo Apple. Každý z nich už představil vlastní platební systém, který často spolupracuje s kartovými společnostmi nebo digitálním PayPalem.

Třeba Apple Pay, jenž byl spuštěn v říjnu roku 2014, stihl během tří dnů získat milion uživatelů. Bitcoin přitom posbíral tři miliony svých plátců za sedm let.

Facebook zase loni na jaře umožnil svým americkým uživatelům platit mezi sebou prostřednictvím Messengeru, tedy platformy pro zasílání zpráv, jejíž platební rozhraní podporují Visa a MasterCard.

Poslední průzkum trhu digitálních plateb v USA navíc ukázal, že mu dominuje digitální PayPal Elona Muska se 79procentním podílem, následovaný platebními prostředky Amazonu, Starbucksu, Googlu nebo Applu. Podíl bitcoinů přitom v tomto průzkumu dosáhl jen jednoho procenta.

Pokud třeba Facebook s 1,6 miliardy svých uživatelů rozšíří platební službu na celou planetu, získá tím přední pozici mezi digitálními platebními platformami.

"Firmy jako Google nebo Facebook v určitém okamžiku nejspíš zváží vstup do bankovnictví," říká ředitel české pobočky IBM pro finanční instituce Roman Mentlík. Podle něj technologické firmy ovšem banky nenahradí, ale raději s nimi uzavřou partnerství, protože se nebudou chtít zcela pouštět do bankovního světa regulací. "Nové technologie umožní, aby veškeré transakce probíhaly v reálném čase na internetu," míní Mentlík.

Google či Apple tak zřejmě využijí své popularity mezi zástupci mladé generace, kteří o podobě placení v budoucnu rozhodnou.

"Mladí dnes chtějí zajímavou finanční aplikaci na svém smartphonu. O klientovi v České spořitelně vědí Google nebo Facebook tisíckrát více než banka sama," dodává bývalý šéf České spořitelny Pavel Kysilka.

Zdroj: Hospodářské Noviny 

Autor: Redakce

Diskuze


Pokud chcete vstoupit do diskuze, musíte se nejprve přihlásit.

Hlavní události

Čtěte další události z oblasti hlavní události

Ekonomika a politika

Čtěte další události z oblasti ekonomika a politika

Akcie

Čtěte další události z oblasti akcie

Měny a sazby

Čtěte další události z oblasti měny a sazby

Komodity

Čtěte další události z oblasti komodity