Úterý 13. 11. 2018

Češi nakupují pamětní mince ve velkém. Zlaté a stříbrné razí ze svých rezerv i ČNB

27.02.2017

Češi u největší mincovny v Česku nakoupili loni oproti roku 2015 o čtvrtinu víc pamětních mincí. Státní České mincovně přináší nejvíc peněz prodej pamětních mincí: loni prodala statisíce kusů, které dohromady vážily 1,6 tuny, za 430 milionů korun. Pamětní mince si nechává pro prodej ze svých zlatých rezerv vyrábět i ČNB.

zpráva Češi nakupují pamětní mince ve velkém. Zlaté a stříbrné razí ze svých rezerv i ČNB

Zájem Čechů o drahé kovy je stále větší. Své peníze investují hlavně do "fyzického" zlata. Kupují investiční mince a slitky, ale také pamětní medaile. Potvrzují to i výsledky České mincovny, největšího výrobce cenných mincí v zemi. Její tržby za loňský rok převýšily 760 milionů, což je o pětinu víc než v roce předtím.

"Investování do fyzického zlata se stalo velmi vyhledávanou záležitostí," uvádí obchodní ředitel České mincovny Aleš Brix. Podle něj investoři ukládají část svého majetku do zlata, protože cihly a slitky mají vyšší likviditu a rychlejší zhodnocení. Lidé si více uvědomují, že volné peníze na bankovních účtech se v dnešní době vůbec nezhodnocují. Díky pevně stanovené ceně si zlato uchovává svoji hodnotu, a nabízí tak ochranu investovaného majetku před inflací.

Prodej zlata ovlivňují také mezinárodní události. Podle České mincovny o něj rostl zájem během referenda o brexitu i po volbě amerického prezidenta. "Například odbyt našeho nejprodávanějšího investičního slitku vzrostl z května na červen loňského roku (po referendu o vystoupení Velké Británie z unie) více než 2,5krát. V porovnání se stejným obdobím roku 2015 jeho prodej vzrostl o 110 procent," říká marketingový manažer České mincovny Lukáš Jokl. Podle něj se ze zlatých komodit právě slitky nejvíc vážou na situaci ve světě.

Mince téměř za půl miliardy

České mincovně nejvíc peněz přináší prodej pamětních mincí. Loni prodala statisíce kusů, které dohromady vážily 1,6 tuny, za 430 milionů korun. To je o čtvrtinu víc než v roce 2015. Pro mincovnu je také důležitý prodej medailí, spolu s mincemi tvoří 56 procent tržeb.

Na odbyt jde ražba slavných sportovců, historických osobností i válečných hrdinů. Češi nejvíc kupují kolekce, které souvisí s motivy významných výročí. "Mince a medaile spojené s loňskými oslavami narození Karla IV. Češi okamžitě vykoupili. Tvořily nám skoro 10 procent celkových tržeb," říká marketingový manažer České mincovny Lukáš Jokl. Pro mincovnu je nejzásadnější odbyt na domácím trhu, výrobky ale putují i ke klientům z Moskvy, Paříže či Bruselu. 

Zlaté rezervy ČNB do pamětních mincí

Pamětní zlaté mince si v České mincovně nechává razit také Česká národní banka. Ta před rokem měla ve svých rezervách přes 10 tun zlata v hodnotě zhruba 10 miliard korun. A právě z této zásoby nechává mince vyrábět.

V roce 2015 vydala více než 27 tisíc kusů mincí s cenou 5 a 10 tisíc korun. Loni razila něco přes 21 tisíc kusů mincí, letos budou čísla podobná. Podle ČNB na to za zmíněné tři roky padlo a padne asi 1,2 tuny zlata. Pamětní mince pak ČNB prodává.

Zdroj: Hospodářské Noviny

Autor: Redakce

Diskuze


Pokud chcete vstoupit do diskuze, musíte se nejprve přihlásit.

Hlavní události

Čtěte další události z oblasti hlavní události

Ekonomika a politika

Čtěte další události z oblasti ekonomika a politika

Akcie

Čtěte další události z oblasti akcie

Měny a sazby

Čtěte další události z oblasti měny a sazby

Komodity

Čtěte další události z oblasti komodity