Úterý 14. 08. 2018

ČEZ chce prodat svoji dceřinou firmu na Slovensku. Nechá si jen firemní zákazníky

20.01.2017

ČEZ chce prodat retailovou část svého byznysu na Slovensku. Jeho firma má zhruba 70 tisíc zákazníků, tržby 6,8 miliardy korun a zisk okolo 40 milionů. Firma si ale ponechá čtyři tisícovky firemních zákazníků, kterým dodává energie. Pravděpodobně je stejně jako v Česku začlení pod ČEZ Esco.

zpráva ČEZ chce prodat svoji dceřinou firmu na Slovensku. Nechá si jen firemní zákazníky

Prodej energií na Slovensku se firmě ČEZ nedaří tak, jak si představovala. A její dceřiná firma ČEZ Slovensko, která obhospodařuje zhruba 70 tisíc zákazníků, je proto na prodej. HN to potvrdily hned dva zdroje blízké vedení ČEZ. Cena se bude pohybovat ve stovkách milionů korun.

Firma záměr prodat svou dceřinou společnost oficiálně nepotvrzuje, ale ani nevyvrací. "Naše konkrétní obchodní aktivity týkající se případných akvizic či divestic standardně nekomentujeme. Ale vždy platí, že v čase se naše portfolio dceřiných firem mění oběma směry, jsme připraveni jednat o prodeji stávajících i nákupu nových," řekl neurčitě mluvčí ČEZ Roman Gazdík.

Zatímco v Česku byl ČEZ s několika miliony zákazníků vždy jedním z největších dodavatelů energií, na Slovensku začínal jako takzvaný alternativní dodavatel od nuly. Firmám začal prodávat elektřinu v roce 2008, domácnostem energie dodává šestým rokem.

Za tu dobu se firmě ČEZ Slovensko sice podařilo dostat mezi pět největších obchodníků v zemi a dosahovat tržeb okolo čtvrt miliardy eur (zhruba 6,8 miliardy korun), ale ziskovost je hlavně kvůli konkurenčnímu boji stále velmi nízká. V roce 2015 vydělala společnost ČEZ Slovensko necelých 1,5 milionu eur (zhruba 40 milionů korun), rok předtím to bylo ještě o čtvrtinu méně.

Oproti tomu alternativní dodavatelé v Česku mají ziskovost mnohem vyšší. Například skupině Bohemia Energy podnikatele Jiřího Písaříka se při tržbách necelých 11 miliard korun podařilo v roce 2015 dosáhnout hrubého zisku před odpisy 1,18 miliardy.

A je to shodou okolností právě Písaříkova dceřiná firma Slovakia Energy, která je jedničkou i na slovenském trhu. První je ovšem pouze v počtu zákazníků, těch měla Slovakia Energy v půlce loňského roku zhruba 211 tisíc.

V tržbách je to něco jiného. V nich ČEZ Slovensko převyšuje tržby Slovakia Energy zhruba čtyřnásobně. Vděčí za to zhruba čtyřem tisícovkám velkých firemních odběratelů, kteří představují asi 10 procent tamního firemního trhu.

Právě firemních zákazníků se ČEZ podle informací HN vzdávat zatím nehodlá. Podobně jako v Česku v loňském roce je na Slovensku pravděpodobně převede pod nově vzniklé ČEZ Esco. To nejenže firmám dodává energie, ale souběžně s tím nabízí komplexní energetické služby od vlastních zdrojů energie přes vzduchotechniku až po ventilaci a chytré řízení budov. Právě tyto aktivity mají ČEZ získat potřebnou konkurenční výhodu.

Zdroj: Hospodářské Noviny 

Autor: Redakce

Diskuze


Pokud chcete vstoupit do diskuze, musíte se nejprve přihlásit.

Hlavní události

Čtěte další události z oblasti hlavní události

Ekonomika a politika

Čtěte další události z oblasti ekonomika a politika

Akcie

Čtěte další události z oblasti akcie

Měny a sazby

Čtěte další události z oblasti měny a sazby

Komodity

Čtěte další události z oblasti komodity