Středa 12. 12. 2018

Daň za stará auta se odkládá, řidiči ušetří. Tři tisíce stejně nikomu nezabrání si neekologický vůz koupit, říká ministr

05.05.2016

Na auta vyrobená mezi roky 2000 a 2005 se nakonec ekologická daň vztahovat nebude. Ministr životního prostředí ustoupil tlaku. Ještě před pár týdny přitom vláda schválila plán, podle něhož se za každou první registraci po dovozu ze zahraničí či první přeregistraci měly nově platit tři tisíce korun. Ministr Richard Brabec odmítá, že by změna názoru souvisela s obdobím voleb.

zpráva Daň za stará auta se odkládá, řidiči ušetří. Tři tisíce stejně nikomu nezabrání si neekologický vůz koupit, říká ministr

Na českých silnicích jezdí zhruba 1,2 milionu aut vyrobených v letech 2000 až 2005. Jde o nejrozšířenější skupinu osobních vozů. Pro jejich majitele a zájemce o ně má nyní vláda dobrou zprávu − ministr životního prostředí ustoupil tlaku a nebude na tato auta, spadající do emisní normy Euro 3, rozšiřovat ekologickou daň. Ještě před pár týdny přitom kabinet schválil plán, podle něhož se za každou první registraci po dovozu ze zahraničí či první přeregistraci měly nově platit tři tisíce korun.

"Původně navrhovaná výše poplatku by toho asi moc nevyřešila. Jsou to i auta z roku 2005, takové může stát do sta tisíc korun. Tři tisíce nikomu nezabrání si takový vůz koupit a z poplatku, který má zabránit stárnutí vozového parku, se rázem stává daň. Což nechceme," řekl HN ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).

Připouští, že za změnou jeho postoje je nečekaně silná reakce, kterou návrh vyvolal. "Jestliže svým rozhodnutím ovlivníte život stovek tisíc lidí, měl byste si být vnitřně jistý, že to má smysl. Já ten pocit nyní nemám," prohlásil Brabec.

Odmítá ale, že by změna názoru souvisela s obdobím voleb, které začne na podzim výběrem nových krajských zastupitelů. Jeho kolega z hnutí ANO, ministr dopravy Dan Ťok, je upřímnější: "Je to před volbami příliš velké politikum. Musí se to otevřít někdy, kdy by to lidi přebolelo."

Roli ovšem sehrála také kauza Dieselgate, kdy vyšlo najevo, že koncern Volkswagen v některých svých motorech podváděl s hodnotami vypouštěných emisí. Navíc se postupně skandál rozšířil i do dalších automobilek.

Podle Brabce je teď zpochybněn koncept unijních emisních norem, jež musí vozy splňovat, aby mohly na silnice.

"Vraťme se ke zpoplatnění provozu starších aut, ale až ve chvíli, kdy budeme znát reálná čísla," prohlásil Brabec.

Brusel už chystá nový systém měření zplodin, který má více odpovídat reálnému provozu.

Zavedení poplatku u aut starých 10 až 15 let bylo součástí novely zákona o výrobcích s ukončenou životností a mělo platit nejpozději od ledna 2018. Současně s tím se měly zvýšit i sazby za registrace nejstarších aut: za vozy vyrobené v letech 1993 až 1995 by se platilo dvakrát tolik co nyní, tedy deset tisíc. A poplatek za auta z let 1996 až 2000 by stoupl ze tří na pět tisíc.

Je ale možné, že nakonec nedojde ani k tomuto posunu. "To ještě není uzavřené a není rozhodnuto, jestli to půjde nahoru. Měly se zvyšovat, ale znovu jsme o tom diskutovali. Uvidíme," naznačuje Brabec, že v nejbližší době se nic nezmění ani v tomto směru.

Názory odborníků a lidí z automobilového průmyslu na vládní otočku se různí. Na to, aby se ekologická daň rozšířila i na vozy staré 10 až 15 let, dlouhodobě tlačil Svaz dovozců automobilů, který lobbuje za zájmy prodejců nových aut.

Jeho tajemník Pavel Tunkl se proto kvůli ústupku zlobí: "Obnova vozového parku v České republice není podporovaná, nikoho nezajímá, že u nás máme přestárlá vozidla."

V rámci EU jsou Češi, co se stáří aut týče, skutečně na chvostu − ke konci roku 2015 tu bylo registrovaných bezmála 5,2 milionu vozů s průměrným věkem 14,3 roku. Starší vozový park už mají jen Poláci.

Jenže argument, že poplatek tři tisíce může někoho odradit od nákupu 10 až 15 let starých aut, má také řadu kritiků. "Úmysl zvýšit nebo nově stanovit poplatek za starší ojetá motorová vozidla při jejich první koupi v Česku, který je zdůvodňován snahou zatlačit na majitele aut, aby omladili svůj vozový park, považujeme za nesmyslný," říká Václav Špička ze sdružení Autoklub ČR.

Například zachovalá dieselová Škoda Octavia z roku 2004 může hravě stát přes 100 ti­síc korun. Pro zájemce se pak ekologická daň stane jen nepříjemností, ale těžko něčím, co jej skutečně od cesty do bazaru odradí.

Poplatky za registrace letitých aut byly v Česku zavedeny od roku 2009 a vztahují se na vozy vyrobené do roku 2000. Prosadila je ještě vláda Mirka Topolánka právě jako opatření proti příliš starému vozovému parku. Hned po svém nástupu nová ekologická daň zabodovala − v roce 2008 se do Česka dovezlo 241 tisíc ojetin, o rok později to bylo jen přibližně 145 tisíc.

O tom, že by poplatky bylo třeba rozšířit i na auta z let 2000 až 2005, se diskutuje už několik let, naplánoval si to ještě kabinet Petra Nečase. Nikdy na to však nedošlo, i kvůli tomu, že se jedná o nepopulární opatření, které se dotkne velkého množství lidí.

Podle Martina Moce z bazaru AAA Auto je to ale škoda: "Dovoz těchto levných vozů je značně provázán s trestnou činností, jako je stáčení tachometrů nebo falšování roku výroby."

Zdroj: Hospodářské Noviny 

Autor: Redakce

Diskuze


Pokud chcete vstoupit do diskuze, musíte se nejprve přihlásit.

Hlavní události

Čtěte další události z oblasti hlavní události

Ekonomika a politika

Čtěte další události z oblasti ekonomika a politika

Akcie

Čtěte další události z oblasti akcie

Měny a sazby

Čtěte další události z oblasti měny a sazby

Komodity

Čtěte další události z oblasti komodity