Úterý 14. 08. 2018

Druhá fáze EET se blíží, dotkne se čtvrt milionu podnikatelů. Registraci nechávají na poslední chvíli

30.01.2017

Za měsíc začne druhá fáze elektronické evidence tržeb. Bude se týkat až čtvrt milionu podnikatelů a firem. Dodavatelé pokladen varují před odkladem pořízení systému EET.

zpráva Druhá fáze EET se blíží, dotkne se čtvrt milionu podnikatelů. Registraci nechávají na poslední chvíli

Zhruba 250 tisíc obchodníků od drobných prodejců až po supermarkety začne za měsíc elektronicky evidovat každou přijatou hotovost. Druhá vlna EET, kterou vloni v říjnu odstartovali hospodští a hoteliéři, začne pro všechny maloobchody a velkoobchody platit od 1. března.

Jakkoliv se start první vlny podařil bez větších problémů, budou to mít majitelé jak kamenných obchodů, tak e-shopů přece jen těžší než provozovatelé hospod, kaváren či hotelů.

Jednak jich je šestkrát více, než bylo podnikatelů v první fázi. Do té se zařadilo 42 tisíc podnikatelů. A stejně jako oni i obchodníci nechávají registraci, takzvané pořízení autentizačních údajů, na poslední chvíli. A to může v posledních dnech před březnovým startem přinést na úřadech komplikace.

"Finanční úřady mohou být před startem druhé vlny přetížené a stejně tak oficiální EET linka ministerstva financí, která má obchodníkům pomoci s veškerými konzultacemi," uvedl Petr Filipec, ředitel společnosti Storyous, která dodává pokladny a software pro elektronickou evidenci tržeb.

Ministerstvo financí opakovaně uvádělo, že poradenská linka byla před první vlnou vytížena na 30 procent. Pokud ale bude rady žádat šestkrát více podnikatelů než v listopadu, bude muset poradenská telefonní ústředna ztrojnásobit svou kapacitu.

Kromě toho živnostníci z první vlny měli k dispozici měsíc takzvaného pilotního provozu, kdy si mohli evidenci tržeb zkoušet "nanečisto" a nedělat si těžkou hlavu z případných chyb či opomenutí. "Podnikatelé z druhé vlny vstupují okamžitě do ostrého provozu, kde není pro omyly prostor," dodal Filipec.

Navíc po ostrém startu finanční úřady slíbily několikatýdenní dobu hájení, takže kdo EET vysloveně neignoroval, nemusel se výrazných postihů obávat. Teď už ale doba domluv skončila, a tak mohou majitelé krámků nebo internetových obchodů počítat s tím, že za každou objevenou chybu přijde trest.

Další potíž může nastat se správným výběrem pokladny a softwaru, který obstará bezproblémové odeslání každé vydané účtenky na servery finanční správy.

Obchodníci s pokladnami se sice těší na nevídané tržby, ale tím, že nákupy nechávají majitelé provozoven na poslední chvíli, může se snadno stát, že určitý typ, či spíše kategorie elektronických zařízení budou vyprodané. Zatím si o autentizační údaje požádala jen asi desetina podnikatelů, kterých se druhá vlna týká, a tak si jejich dodavatelé systémů EET mohou jen těžko naplánovat zásoby.

"V našich informačních kampaních upozorňujeme zákazníky, aby si pokladnu zajistili co nejdříve, nebo alespoň včas rezervovali. Při extrémním nárůstu poptávky na poslední chvíli se ani při maximálním úsilí nevyhneme navýšení nákladů spojených s nestandardním zabezpečováním materiálu a výroby," sdělil František Pastirčák, ředitel firmy Elcom Prešov, která v první vlně prodala v Česku přes čtyři tisíce elektronických registračních pokladen.

Podle obchodníků proto bude ve druhé vlně těžší uspokojit požadavky nových klientů. První vlna totiž ukázala, že výběru pokladny je třeba věnovat větší pozornost, zejména pokud má nový elektronický pokladní systém umět i další funkce, například rychlý přehled o skladovém hospodářství nebo data o tom, kolik tržili jednotliví zaměstnanci. Podle prodejců tohle všechno podnikatelé z první vlny podcenili. "Pokladna se zároveň stane jakýmsi usnadňovačem podnikání. Zanedlouho bude poskytovat svým majitelům užitečnou přidanou hodnotu," vysvětlil Miloslav Karaffa, který pracoval na Slovensku jako poradce vlády při zavádění fiskálního zákona, obdoby EET.

Kromě toho, že se během druhé vlny EET změní pohled na elektronické pokladny, bude mít tato fáze nového zákona ještě jedno privilegium. Od července ministerstvo spustí takzvanou účtenkovou loterii. Každý vydaný účet se stane losem. "Jedná se o osvědčenou formu motivace zákazníků, aby si brali účtenky. Prosincový průzkum nám potvrdil, že slosovatelnost účtenky a možnost výhry by motivovala 60 procent lidí," řekl ministr financí a tvůrce zákona Andrej Babiš s tím, že na provozovatele loterie už je vyhlášené výběrové řízení.

Zdroj: Hospodářské Noviny 

Autor: Redakce

Diskuze


Pokud chcete vstoupit do diskuze, musíte se nejprve přihlásit.

Hlavní události

Čtěte další události z oblasti hlavní události

Ekonomika a politika

Čtěte další události z oblasti ekonomika a politika

Akcie

Čtěte další události z oblasti akcie

Měny a sazby

Čtěte další události z oblasti měny a sazby

Komodity

Čtěte další události z oblasti komodity