Sobota 16. 12. 2017

Finanční správa chce zavřít 23 poboček. Některé obce protestují

07.08.2015

Finanční správa zruší od ledna příštího roku 23 nejmenších pracovišť. Jde o finanční úřady, ve kterých pracuje méně než 11 zaměstnanců. Podle Generálního finančního ředitelství slouží veřejnosti naplno jen dva měsíce v roce. Zhruba 240 úředníků se proto i s agendou přesune na úřady v bývalých okresních městech. To se nelíbí vedení dotčených obcí. Tři starostové z Vysočiny sepsali výhrady v prohlášení 'Máme toho dost!'

zpráva Finanční správa chce zavřít 23 poboček. Některé obce protestují

Na Vysočině mají přijít o pobočky v Telči, Náměšti nad Oslavou a v Pacově. Starostové se obávají toho, že lidé to pak budou mít na finanční úřad daleko. 

„Ta nejvzdálenější obec, což jsou Mysletice, tak se dostávají na nějakých 40 kilometrů. A ty obce, které to měly nejblíž k Jihlavě, tak z nějakých 15 kilometrů jsou na 25. Takže pro všechny se ta dostupnost určitě ztíží,“ říká jeden z autorů prohlášení, starosta Telče Roman Fabeš.

Dvacet až třicet kilometrů budou muset kvůli daňovému přiznání od ledna dojíždět i lidé z okolí Nové Paky na Jičínsku. Také tamní pobočka má skončit. 

„My jsme se to dozvěděli tak, že jsme to našli v tisku. Pokud ministerstvo financí připravuje takovéto záležitosti, tak by je měl se samosprávami konzultovat. Nás budou zajímat konkrétní argumenty, proč vlastně chtějí ten finanční úřad ukončit,“ uvádí starosta Nové Paky Josef Cogan. 

Šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček je ale ochotný dát starostům písemně, že jejich úředníci se do obcí například v době podávání daňových přiznání fyzických osob vrátí. Úřadovat budou třeba na radnici.  

„Nejenomže budeme dojíždět do těchto obcí v období, kdy občan potřebuje podat daňové přiznání a případně pomoci s jeho vyplněním. My to totiž dokonce už děláme dnes,“ namítá Janeček. 

Rozhodlo se bez nás, zlobí se starostové 

Obce se přesto se zrušením 23 poboček finančních úřadů nechtějí smířit. Jednat o tom budou ještě s ministrem financí Andrejem Babišem. Vadí jim, že se rozhodlo bez nich. 

„Bez toho, aniž bychom dostali jakékoliv avízo a mohli jsme zmínit naše argumenty, tak došlo k tomuto rozhodnutí, které věřím, že rozhodně nebude naplněno,“ říká předseda Svazu měst a obcí František Lukl. 

„Myslíme si, že by měl nastat evropský trend, a není to nějaké klišé, aby opravdu výkon státní správy, ať už z hlediska obcí či orgánů státu, byl co nejblíže občanům. A je pro nás naprosto nemyslitelné, aby klient dojížděl za jakýmkoliv úkonem 20, 30 nebo 40 kilometrů. Jsme pro debyrokratizaci, ale ať jde shora,“ dodává. 

Nejbližší jednání se chystá už příští týden. Od šéfa Generálního finančního ředitelství Janečka budou chtít slyšet vysvětlení senátoři z výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí. 

Finanční správa zrušením nejmenších poboček ušetří ročně deset milionů korun. Ekonomické dopady jsou ovšem podle Lukla diskutabilní.  

„Daleko větší náklady budou mít, pokud tam budou muset přijíždět, byť několik týdnů v roce. Budou si tam muset pronajímat nějaké kanceláře a poskytovat jednotlivé úkony,“ upozorňuje. 

Zdroj: Český Rozhlas

Autor: Redakce

Diskuze


Pokud chcete vstoupit do diskuze, musíte se nejprve přihlásit.

Hlavní události

Čtěte další události z oblasti hlavní události

Ekonomika a politika

Čtěte další události z oblasti ekonomika a politika

Akcie

Čtěte další události z oblasti akcie

Měny a sazby

Čtěte další události z oblasti měny a sazby

Komodity

Čtěte další události z oblasti komodity