Sobota 15. 12. 2018

Firmy na americkém trhu působí průměrně jen deset let

02.05.2015

Ekonomové zjišťovali, kolik let dokážou působit firmy v americké ekonomice. Ve Spojených státech žijí průměrně deset let.

Ekonomové zjišťovali, kolik let dokážou působit firmy v americké ekonomice. Ve Spojených státech žijí průměrně deset let. Informuje o tom portál rakouského deníku Die Presse. Jejich poměrně rychlý zánik svědčí o tom, že hospodářství země postupuje svižným tempem. To potvrzuje, že v ekonomice dochází k výrazným inovačním změnám.

Profesor ekonomie Richard Foster z americké Yale School of Management prozkoumal index Standard & Poor 500 newyorské burzy, který obsahuje akcie 500 největších firem USA. Konstatoval, že před sto lety měly firmy z indexu průměrnou délku existence 67 let, v současnosti klesla na 15 let. Nyní se každé dva týdny z něj ztratí jedna firma. Do roku 2027 bude na něm 75% nových firem.

Studie s názvem The Mortality of Companies ekonomického ústavu v Santa Fe se zabývá zánikem firem. Vědci prozkoumali příběhy 25.000 firem USA, které vznikly a zanikly v letech 1950 až 2009. Po prostudování komplexních údajů o nich vyšlo najevo, že průměrně nepůsobili na trhu déle než deset let. Překvapilo i to, že státní firmy s veřejnou účastí nevydržely podnikat mnohem déle. V USA stát totiž své firmy pouze zřídka drží nad vodou déle, pokud nejsou ziskové.

"Je celkem jedno, jestli někdo prodává banány, letadla nebo něco jiného - délka životnosti zůstává stejná," uvedl autor studie Marcus Hemilton. Vědci však výpovědní hodnotu své studie nepovažují za obecně platnou. V Japonsku totiž působí 50.000 firem, jejichž historie je delší než století. Obvykle jde o podniky, ve kterých se rozhodovací moc soustřeďuje v rukou rodinných dynastií. Na životnost firem v jednotlivých zemích ovlivňuje i jejich politická kultura.

Základní příčinou, proč firmy zanikají, jsou převzetí a fúze. Společnosti nepřestávají existovat, ale včleňují se do jiných celků na principu "kreativního rozbití". V 30. letech. minulého století o něm jako první mluvil ekonom Ronald Coase, pozdější nositel Nobelovy ceny. Poukázal na to, že ke spojování firem dochází tehdy, když se prokáže, že koordinace pracovníků a projektů pod jednou střechou je v mnoha směrech výhodnější, efektivnější a rentabilnější.

Zdroj: TASR

Autor: Redakce

Diskuze


Pokud chcete vstoupit do diskuze, musíte se nejprve přihlásit.

Hlavní události

Čtěte další události z oblasti hlavní události

Ekonomika a politika

Čtěte další události z oblasti ekonomika a politika

Akcie

Čtěte další události z oblasti akcie

Měny a sazby

Čtěte další události z oblasti měny a sazby

Komodity

Čtěte další události z oblasti komodity