Neděle 16. 12. 2018

Firmy nesoucí jméno vlastníka jsou podle průzkumu pro zákazníky důvěryhodnější

03.05.2016

Firmy, které nesou jméno svého majitele, jsou ziskovější než ty ostatní. Ukázala to analýza společnosti Bisnode, která zkoumala české akciové společnosti a společnosti s ručením omezením s většinovým majitelem. Studie zjistila, že k tomuto kroku se muži rozhodnou přibližně dvakrát častěji než ženy. A také to více dělají starší majitelé.

zpráva Firmy nesoucí jméno vlastníka jsou podle průzkumu pro zákazníky důvěryhodnější

Podnikatelé, kterým je 60 a více let, po sobě pojmenují podnik v 11 procentech případů, zatímco ti, kterým je pod 30, pouze v pěti procentech případů. 

Firmy, pojmenované po svých vlastnících, hospodaří výrazně lépe než ostatní a jsou stabilnější. Podle výpočtů analytiků mají v průměru ziskovost 2 procenta, zatímco ty s neutrálními názvy pouze 1,5 procenta. 

Jedním z důvodů může být to, že jsou pro zákazníky důvěryhodnější. Jít se svým jménem na trh ukazuje i větší odpovědnost majitele. K tomu se přiklání i datový analytik Bisnode Milan Petrák: 

„Pokud jsem zakladatel firmy a pojmenuji ji podle svého příjmení, mým záměrem je, aby se jí dobře dařilo. Naopak pokud jsem vlastník, který zakládá firmu jakoby skořápkovou, firmu určenou k jiným účelům než k zisku, dám jí neutrální název.“ 

Zákazníci si také pod jménem často představí konkrétní osobu, kterou znají. To platí například u lékařů, advokátních firem, různých řemeslníků. Nebo jako značka výrobku. Třeba pivovar Bernard. Jeho spolumajitel, spoluzakladatel a ředitel Stanislav Bernard ho po sobě pojmenoval proto, že věřil ve schopnosti svého vrchního sládka Josefa Vávry. 

„Vždycky mi připadalo, že pokud se značka zboží jmenuje po majiteli nebo spolumajiteli, je to jakýsi závazek, který ten člověk veřejně vyjádří. Přišlo mi, že je to vůči zákazníkovi takové poctivé,“ vysvětluje Bernard. 

Příkladem tradice rodinného jména může být třeba i výrobce hudebních nástrojů Petroff nebo Lesní podnik Colloredo Mannsfeld. Mezi nové podniky patří třeba stěhovací služba Stahl, pojmenovaná po dvou bratřích, kteří firmu založili. Nebo Auto Šroubek, Autosalon Klokočka, výrobce pánských oděvů Blažek nebo Kovandovi s.r.o., zaměřené na cukrovinky. 

Zaujetí pro práci, kterou majitelé dělají, se projevuje i v číslech. Podle analýzy Bisnode je u firem, které mají v názvu jméno majitele, riziko úpadku, exekuce nebo platební neschopnosti o 19 procent nižší než u ostatních firem. 

Zdroj: Český rozhlas 

Autor: Redakce

Diskuze


Pokud chcete vstoupit do diskuze, musíte se nejprve přihlásit.

Hlavní události

Čtěte další události z oblasti hlavní události

Ekonomika a politika

Čtěte další události z oblasti ekonomika a politika

Akcie

Čtěte další události z oblasti akcie

Měny a sazby

Čtěte další události z oblasti měny a sazby

Komodity

Čtěte další události z oblasti komodity