Úterý 11. 12. 2018

Hapag-Lloyd jde na burzu, dopravce ale trápí nízké ceny

03.11.2015

Německá přepravní firma chce i přes útlum v dopravě investovat do nových lodí, proto jde na burzu. Světovou lodní dopravu může v době poklesu světového obchodu zasáhnout i plánovaná emisní daň. Ceny za přepravu kontejnerů z Asie do severní Evropy jsou na rekordně nízké úrovni.

zpráva Hapag-Lloyd jde na burzu, dopravce ale trápí nízké ceny

Svoje akcie nabídne veřejnosti tento týden poprvé společnost Hapag-Lloyd. Přepravní gigant, který se specializuje na transport zboží v kontejnerech, zahájí prodej svých podílů na burzách ve Frankfurtu a Hamburku. Firma doufá, že se jí od investorů podaří získat 300 milionů dolarů na nákup dalších šesti obřích přepravních lodí. Kvůli současnému globálnímu poklesu poptávky po kontejnerové dopravě spolu s malým zájmem potenciálních kupců se ale dá pochybovat, jestli se to Hapag-Lloyd vůbec povede.

Akciové trhy jsou v tomto okamžiku stále ještě ochromeny skandálem vyvolaným automobilkou Volkswagen. Kupci jsou nejistí a nemají chuť na nové investice. Společnost se sídlem v Hamburku proto musela nejdříve vstup na burzu dvakrát odložit a nakonec kvůli nezájmu trhu snížila původně plánovaný počet akcií o 40 procent.

Firma nabízí celkem 15,7 milionu akcií. Původně počítala s výdělkem půl miliardy dolarů při ceně jedné akcie mezi 23−29 dolary. Kvůli špatným podmínkám musela Hapag-Lloyd snížit spolu se svým očekáváním také cenu akcie na 21−23 dolarů. Přitom ještě na konci června byla odhadovaná cena jedné akcie asi 36 dolarů.
 

"Ačkoliv teď podmínky na trzích nejsou úplně ideální, věříme, že se Hapag-Lloyd ubírá správným směrem," řekl výkonný ředitel společnosti Rolf Jansen agentuře Bloomberg s tím, že jak vedení, tak další zúčastněné strany nákup nových lodí za peníze vydělané prodejem akcií podporují.

Aby si firma vynahradila menší zisk z prodeje akcií, domluvila si půjčku 125 milionů dolarů, kterou jí poskytnou Deutsche Bank a investiční banky Goldman Sachs a Joh. Berenberg Gossler & Co.

Společnost Hapag-Lloyd se v minulém roce sloučila s jihoamerickou přepravní společností Vapores SA, aby vytvořila čtvrtou největší kontejnerovou transportní společnost na světě. Nedávno se ale kvůli tchajwanskému konkurentovi Evergreen Line propadla na páté místo.

V polovině letošního roku měla firma 188 lodí. Po celém světě zaměstnává 7000 lidí, zastoupení má ve 130 zemích. Celková kapacita všech jejích lodí je 470 000 kontejnerů.

Problémy ovšem neřeší jenom Hapag-Lloyd. Celé dopravní odvětví už od začátku roku negativně ovlivnily obavy ohledně pomalého růstu čínské ekonomiky. Druhou velkou překážkou pro námořní dopravu by mohl být chystaný návrh klimatické konference OSN, která se bude konat za měsíc v Paříži, na zavedení emisní daně pro námořní přepravu, který by měl omezit emise. Námořní dopravní lobby označila plány na zavedení daně za nerealistické.

Největší světový přepravce kontejnerového zboží, dánská firma Maersk, snížil odhad svých zisků pro tento rok o 15 procent z 4 miliard na 3,4 miliardy dolarů.

"Trh se v našem odvětví zhoršil více, než jsme očekávali," řekla společnost Maersk ve svém tiskovém prohlášení. S poklesem svých podílů o 8,1 procenta zažívá přepravce nejhorší období od září 2013. Gigant také zaznamenal pětinový pokles objemu přepravovaného zboží. V reakci na to se vedení firmy rozhodlo omezit přepravu mezi Evropou a Asií a zároveň zvýšit ceny, které si za transport účtuje.

Lodní kontejnerová doprava zajišťuje 60 procent veškerého námořního obchodu. Jeho hodnota se pohybuje okolo 5,6 bilionu dolarů.

Celkově v tomto okamžiku brázdí oceán více než šest tisíc dopravních lodí. Přepravní kapacita jedné je až 18 tisíc kontejnerů. V roce 2014 bylo pomocí lodí přepraveno dohromady téměř 10 milionů tun zboží. Ceny za přepravu kontejnerů od června letošního roku klesají.

Zdroj: Hospodářské Noviny 

Autor: Redakce

Diskuze


Pokud chcete vstoupit do diskuze, musíte se nejprve přihlásit.

Hlavní události

Čtěte další události z oblasti hlavní události

Ekonomika a politika

Čtěte další události z oblasti ekonomika a politika

Akcie

Čtěte další události z oblasti akcie

Měny a sazby

Čtěte další události z oblasti měny a sazby

Komodity

Čtěte další události z oblasti komodity