Sobota 16. 12. 2017

Po Prazdroji sahají Japonci. Asahi nabízí za pivovary ze skupiny AB InBev osm miliard eur, PPF nabídla 6,5 miliardy

13.12.2016

Nejvyšší nabídku na středoevropské pivovary AB InBev včetně Prazdroje podal podle informací HN japonský koncern Asahi. Pokud by zdejší pivovary skupina Asahi získala, jedním z plánů má být snížení jejich výrobních nákladů. Jednání s případným budoucím majitelem Prazdroje a spol. by měla začít v nejbližších dnech.

zpráva Po Prazdroji sahají Japonci. Asahi nabízí za pivovary ze skupiny AB InBev osm miliard eur, PPF nabídla 6,5 miliardy

Plzeňské pivo se už brzy nejspíš bude vařit pod dohledem Japonců. Tamní skupina Asahi Breweries je velmi blízko koupi nejslavnějšího českého pivovaru, Plzeňského Prazdroje.

Spolu s dalšími čtyřmi středoevropskými pivovary se ho zbavuje největší světový výrobce piva AB InBev.

Zájemci mohli do včerejška podávat závazné nabídky na koupi a podle zdroje HN, který je s podrobnostmi prodeje obeznámen, Japonci všechny ostatní uchazeče přebili. Za pětici pivovarů měli nabídnout až osm miliard eur (v přepočtu přes 200 miliard korun), což je o celou miliardu eur víc, než kolik odhadovali analytici.

Pro japonský pivovar by šlo o vůbec největší nákup v jeho historii.

Pro určení ceny při nákupu firmy je klíčový provozní zisk před odpisy a zdaněním, takzvaná EBITDA. Ukazuje životaschopnost firmy a návratnost investice. V případě japonské nabídky má jít o patnáctinásobek roční ziskovosti všech nabízených pivovarů. Ve srovnání s ostatními letošními prodeji firem ve střední Evropě je to výrazný nadprůměr.

Podle šéfa oddělení fúzí a akvizic poradenské společnosti EY Petra Kříže stojí za tak vysokou cenou právě český pivovar, pod nějž patří například i značky Gambrinus či Velkopopovický Kozel. "Z celé prodávané skupiny je pro investory nejzajímavější Prazdroj a další značky se s tím obrazně řečeno svezly," myslí si Kříž.

Vysoké ceně nahrává rostoucí ekonomika v regionu i to, že firmy mají díky levným úvěrům dostatek peněz.

Ostatní zájemci o Prazdroj a spol. sice Japonce nedokázali trumfnout, jejich nabídky ale podle informací HN nebyly podhodnocené.

Druhou nejvyšší částku sedm miliard eur dohromady nabídly švýcarský Jacobs Holding spolu s kanadským penzijním fondem PSP a českou společností R2G.

Za ní stojí někdejší spolumajitel České gumárenské společnosti Oldřich Šlemr či spolumajitel Avastu Eduard Kučera.

Pivo chtěla vařit i PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, nabídla ale jen 6,5 miliardy eur.

Skupiny středoevropských pivovarů se AB InBev musí vzdát kvůli fúzi se světovou dvojkou SABMiller. Jinak by Evropská komise spojení nepovolila − výsledná firma měla na zdejším trhu příliš silné postavení.

Po uzavření nabídek teď začne konečná fáze jednání o prodeji. Podle jednotlivých uchazečů, jež HN oslovily, je pro AB InBev nejdůležitější cena a to, aby se obchod podařilo uzavřít co nejrychleji. Zda zahájí jednání s Japonci, však AB InBev nechtěl komentovat.

"V tuto chvíli se k tomu nebudeme vyjadřovat," uvedla mluvčí Kathleen Van Boxelaerová.

Budoucí majitel pivovarů, který kromě Prazdroje získá i slovenský Topvar, maďarský Dreher, rumunský Ursus a polskou Kompanii Piwowarskou, by však měl být znám v řádu týdnů.

Záměry japonské firmy naznačili nedávno pro list Times bankéři blízcí topmana­gementu společnosti. Pivo se podle nich ve střední Evropě vyrábí draze, Asahi proto plánuje náklady ořezat.

Firma, která má v pivovarnictví tradici od konce 19. století, se nyní soustřeďuje na nakupování pivovarů mimo Japonsko − v její domovské zemi totiž spotřeba piva klesá. Japonci už proto začátkem roku koupili další evropské značky někdejšího SABMilleru: italské pivo Peroni, nizozemský Grolsch a britský Meantime.

Zaplatili za ně dohromady 2,55 miliardy eur (téměř 70 miliard korun).

Tržby Asahi loni vyrostly o čtyři procenta na 1,86 bilionu jenů (415 miliard korun). A bylo to právě díky zákazníkům v zahraničí.

Pokud japonský koncern teď získá i Plzeňský Prazdroj, nebude v Česku úplným nováčkem: už šestnáct let v Praze vzniká jeho nejpopulárnější značka Super Dry, která míří do celé Evropy. Pro Japonce ji na zakázku vaří konkurent Prazdroje, Pivovar Staropramen.

Od privatizace na konci 90. let změní Prazdroj vlastníka už potřetí. V roce 1998 jej od státu získala prostřednictvím banky IPB japonská Nomura. Rok nato pivovar prodala jihoafrické společnosti SAB. Ta se následně spojila s americkou firmou Miller a ve společném podniku SABMiller zůstal pivovar až do letoška, než jej spolkl AB InBev. 

Zdroj: Hospodářské Noviny 

Autor: Redakce

Diskuze


Pokud chcete vstoupit do diskuze, musíte se nejprve přihlásit.

Hlavní události

Čtěte další události z oblasti hlavní události

Ekonomika a politika

Čtěte další události z oblasti ekonomika a politika

Akcie

Čtěte další události z oblasti akcie

Měny a sazby

Čtěte další události z oblasti měny a sazby

Komodity

Čtěte další události z oblasti komodity