Středa 12. 12. 2018

Pražská Lítačka nebude pro cizince. Vydá se jich až 200 tisíc měsíčně

12.02.2016

Nástupkyně pražské Opencard toho příliš umět nebude. Karta s pracovním názvem Lítačka, kterou začne hlavní město vydávat v horizontu několika měsíců, s takovým zadáním pracuje – bude hlavně průkazkou do metra, tramvají či autobusů. Zůstane také legitimací do poboček městské knihovny. Překvapivé ale je, že nebude vůbec určená pro turisty.

zpráva Pražská Lítačka nebude pro cizince. Vydá se jich až 200 tisíc měsíčně

Software pro používání nové karty nyní Praha testuje a spustí jej na konci února. O něco později se objeví i samotné Lítačky (pokud pracovní název zůstane), které budou souběžně fungovat s dosluhujícími Opencard, jež Pražané využívají už deset let.


Lidovky.cz sestavily přehled praktických informací, co bude „generační výměna“ karet pro jejich uživatele znamenat.


1) Stejná cena, jiná vizáž
Obchodní podmínky se pro nynější držitele Opencard nijak nezmění. Kupony na MHD si budou kupovat za stejné ceny jako dosud. Když budou chtít rovnou přejít na Lítačku a jejich Opencard bude ještě platná, uhradí standardní poplatek sto korun – podobně jako v případě, že kartu ztratí.


Pro pasažéry se tedy v podstatě změní pouze „nosič“, který budou nosit s sebou. První vizuály měly zelenou barvu a nesly název Lítačka. V tuto chvíli zástupci města vyhodnocují výsledky průzkumů ze sociálních sítí. O konečné podobě a jménu ještě nerozhodli.


2) Turisté mají smůlu
Poněkud překvapivé je, že vývojáři úmyslně potlačili touhu vyrovnat se londýnské Oyster Card, kterou znají téměř všichni turisté, kteří do ostrovní metropole přijeli. Tu si lze jednoduše pořídit, nahrát na ni patřičný obnos a využívat ji na cesty hromadnou dopravou po městě.

To ale v případě minimalistické pražské karty nebude možné, byť turisté jsou pro ekonomiku Prahy nesmírně důležití. Loni ji navštívilo 5,7 milionu cizinců. Opencard jim ale dočasné využití neumožňovala, jiné to nebude ani u její nástupkyně.


„Bude to v podstatě karta jen pro Pražany,“ potvrdil Václav Strnad, který vede IT v městské firmě Operátor ICT. Turisté nejvíce využívají papírové jízdenky, například denní za 110 korun nebo třídenní za 310. Často jsou však k vidění situace, jak nešťastní cizinci bojují s nepřehlednými automaty.


3) Kdy si kartu vyměním?
Éra karet Opencard skončí s uplynutím jejich platnosti, úředníci už pak lidem nebudou vystavovat nové. Výlisků s typicky červenou barvou je nyní mezi Pražany zhruba 1,2 milionu, reálně užívaných je ale méně. Většině z nich vyprší platnost letos na podzim.

Největší nápor tedy čeká zaměstnance na přepážkách v srpnu a září, kdy si lidé přijdou pro novou kartu.


„Očekáváme, že v těchto měsících budeme měnit až 200 tisíc karet měsíčně. O uplynutí platnosti budeme lidi s předstihem informovat mailem a esemeskami. Budeme se snažit co nejvíce z nich odklonit z přepážek na internetový prodej,“ popsal Václav Strnad z městské IT firmy. Praha se tímto způsobem pokusí zabránit kolapsu na výdejních místech.


V klidnějších měsících očekává Strnad výměnu kolem deseti až patnácti tisíc karet.


4) Zůstanou validátory?
Nepříliš oblíbeného potvrzování nově zakoupeného kuponu v takzvaných validátorech umístěných ve vestibulech metra se Pražané nezbaví ani u Lítačky.
Důvodem je to, že i tato karta bude fungovat na offline principu a je tedy nutné potvrdit nákup kuponu na karetní čip vložením do validátoru. Zástupci Prahy tvrdí, že jediným důvodem je to, že revizoři by online karty nemohli kontrolovat v tunelech metra – nedosáhl by k nim potřebný signál.


Změnou bude, že pokud si zákazník koupí kupon u přepážky, nikoliv v e-shopu, dojde k potvrzení kuponu už tam.


5) Půjde si koupit jednotlivé jízdenky?
V Plzni mají lidé, kteří nejezdí hromadnou dopravou tak často, možnost nabít si na svou Plzeňskou kartu kredit. Přímo v autobusech, trolejbusech či tramvajích si pak koupí v malém automatu jízdenku, jejíž cena se jim z kreditu odečte.


Tuto praktickou službu využívá 107 tisíc lidí, což je více než třetina všech držitelů Plzeňské karty. Praha kredit na Lítačce zavádět nechce, plánuje pouze nákup jízdenek přes bankovní karty. Tento systém však na své zavedení teprve čeká.
Pro zajímavost: výše zmíněná Plzeň placení skrze bankovní kartu nabízí souběžně s odečítáním kreditu. „Ke konci loňského roku jsme prodali zhruba 289 tisíc jízdenek prostřednictvím bankovní karty. Jedná se přibližně o 28 tisíc uživatelů těchto karet,“ popisuje mluvčí plzeňského dopravce Kateřina Fránová.

Zdroj: Lidovky

Autor: Redakce

Diskuze


Pokud chcete vstoupit do diskuze, musíte se nejprve přihlásit.

Hlavní události

Čtěte další události z oblasti hlavní události

Ekonomika a politika

Čtěte další události z oblasti ekonomika a politika

Akcie

Čtěte další události z oblasti akcie

Měny a sazby

Čtěte další události z oblasti měny a sazby

Komodity

Čtěte další události z oblasti komodity