Pondělí 19. 11. 2018

Pražským tunelem Blanka za 43 miliard projela první auta. Zkušební provoz je bez problémů

21.09.2015

Zástupci Prahy oficiálně otevřeli tunel Blanka. Stavba stála i s napojením na Strahovský tunel 43 miliard korun. Akce se zúčastnila pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO), náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) nebo kardinál Dominik Duka.

zpráva Pražským tunelem Blanka za 43 miliard projela první auta. Zkušební provoz je bez problémů

Do tunelového komplexu Blanka vjeli v sobotu kolem 14:40 první řidiči. Šestikilometrový tunel byl zprovozněn po osmi letech budování a se čtyřletým zpožděním. Rychlost v rámci zkušebního provozu byla stanovena na 50 km/h. Pražští policisté v sobotu v prvních hodinách provozu tunelu Blanka nezaznamenali žádné potíže.

Stavba Blanky stála hlavní město i s napojením na Strahovský tunel 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard víc, než bylo původně plánováno. Stavba komplexu začala za bývalého primátora Pavla Béma (ODS) asi před osmi lety a zprovozněna měla být v roce 2011.

Otevření tunelu pro vozidla předcházelo slavnostní přestřižení pásky u vjezdu do Bubenečského tunelu na Letné. Toho se ujali kardinál Dominik Duka, primátorka Adriana Krnáčová (ANO) a náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD), přítomni byli i zástupci firem, které se na stavbě tunelu podílely. "Já jsem rád, že se podařilo otevřít tunelový komplex Blanka. Hlavní je, že ta investice byla tímto ukončena a Praha se nyní můžeme začít věnovat dalším problémům," řekl Dolínek.

První vozy na Letenské pláni začaly vjíždět do tunelu ve směru od Letenského náměstí, první byla škodovka. O chvíli později se ve výjezdu vedle tramvajové smyčky na Špejcharu objevila první auta, která přijela z Pelc-Tyrolky, prvním byl starý Fiat Panda.

Na otevření tunelu se přišly na Letnou i do Troje podívat desítky lidí, pěších i cyklistů. Ti si zprovoznění tunelu fotografovali i natáčeli na kamery. Řada řidičů, kteří se přijeli na tunel podívat, pak u vjezdu v Troji troubila. Uvnitř spousta z nich jela třicítkou a tunel si prohlížela. Několik minut po otevření tunelu se lidé rozešli.

"Dosud jsme nezaznamenali žádné potíže. Naopak jsme překvapeni, že řidiči jsou velmi disciplinovaní a často ani nejezdí nejvyšší povolenou rychlostí," řekla po prvních hodinách provozu mluvčí policie Andrea Zoulová. Zvýšený počet hlídek v okolí tunelu bude minimálně do pondělka. Policisté a strážníci hlídkují nejen u vjezdů a výjezdů Blanky, ale i v některých přilehlých ulicích.

V minulosti město plánovalo vést tunelem některou z linek pražské MHD. Autobusy MHD však zatím tunelem jezdit nebudou. Zda a kdy vedení města zvažovanou autobusovou linku zavede, není jasné. Zřejmě se tak stane až v průběhu příštího roku.

Jak se promítne zprovoznění tunelu do pražské dopravy, zatím není jasné. Město v tuto chvíli nemá žádný ucelený a oficiálně schválený dokument, který by provoz analyzoval a navrhl úpravy v okolních ulicích.

Stavba tunelu započala před zhruba osmi lety, otevřen měl být již v roce 2011. Stavbu ale zkomplikovaly propady půdy, technické problémy s kabely nebo soudní pře města s dodavateli. Tunel, který se začal budovat za exprimátora Pavla Béma (ODS), vyjde Prahu i s napojením na Strahovský tunel na 43 miliard korun.

A co po Blance?

Tunel Blanka je součástí Městského okruhu, Praze ale stále chybí pokračování vnitřního okruhu i navazující propojení se stále nedokončeným Pražským okruhem, jehož výstavbu bude platit stát. O pokračování vnitřního okruhu bude vedení města rozhodovat v nadcházejících týdnech. Jde zejména o nový tunel podél Vltavy ve směru ke křižovatce Balabenka a o možnost zahloubení Holešoviček.

Hlavní silniční systém hlavního města mají podle plánu tvořit dva okruhy, tedy vnější obchvat Prahy a vnitřní Městský okruh, propojené sedmi radiálami. Kvůli sporům o podobu Městského okruhu padlo rozhodnutí o převedení části okruhu do tunelů.

Z Městského okruhu je nyní v provozu jižní a západní část v trase od Štěrboholské radiály Jižní spojkou na Barrandovský most, následně rozšířenou částí Strakonické ulice a tunely Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským na Břevnov. Zde se napojuje Blanka, která okruh převádí pod Letnou a Stromovkou na pravý břeh Vltavy u Pelc-Tyrolky.

Zatím v nedohlednu je část okruhu, která by měla navázat na Blanku a přes Balabenku pokračovat ke Štěrboholské radiále. Po dokončení by měl mít Městský okruh délku zhruba 33 km.

Zdroj. Hospodářské Noviny 

Autor: Redakce

Diskuze


Pokud chcete vstoupit do diskuze, musíte se nejprve přihlásit.

Hlavní události

Čtěte další události z oblasti hlavní události

Ekonomika a politika

Čtěte další události z oblasti ekonomika a politika

Akcie

Čtěte další události z oblasti akcie

Měny a sazby

Čtěte další události z oblasti měny a sazby

Komodity

Čtěte další události z oblasti komodity