Pondělí 19. 11. 2018

Ředitelství silnic a dálnic čelí miliardovým žalobám. Firmám platí se zpožděním

20.09.2016

U soudů leží jako časovaná bomba desítky žalob stavebních firem na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Společnosti žalují státní podnik o miliardy korun, které jim podle nich dluží za neuhrazené práce nebo jako penále za to, že zaplatil pozdě.

zpráva Ředitelství silnic a dálnic čelí miliardovým žalobám. Firmám platí se zpožděním

Přehled staveb, kdy se firmy se správci dálnic soudí o nezaplacené práce či penále, získaly HN od ŘSD až po opakované žádosti podle zákona o svobodném přístupu k informacím.

Z dodaného přehledu vyplývá, že jen v případě 12 největších žalob jde o sumu přesahující tři miliardy korun.

První rozhodl Městský soud v Praze předminulý týden. A potvrdil rozsudek Obvodního soudu pro Prahu 4, podle něhož má správce dálnic zaplatit společnosti Eurovia 34 milionů korun za to, že jí se zpožděním proplatil faktury za stavbu dvanáctikilometrového úseku dálnice D47 z Bohumína ke státním hranicím.

Samo ŘSD se k tomuto případu ani ostatním nechce příliš vyjadřovat. "Vzhledem k tomu, že spory stále probíhají, nevyjadřujeme se k meritu věci. Všechna jednání jsou veřejná, tudíž lze potřebné informace získat na příslušných jednáních jako veřejnost," uvedlo v odpovědi na zaslané otázky.

Přílišná valorizace: promlčeno
Paradoxní přitom je, že v řadě případů dlužily naopak uvedené firmy správcům silnic. Jenže ti zaspali s jejich vymáháním a dlužné peníze jsou promlčené. Takovým případem je i spor s uvedenou Eurovií. Ta si − jak ŘSD dodatečně zjistilo − nesprávně spočítala valorizaci u několika miliardových staveb.

Když se uzavírá zakázka na dodání stavby, její cena je uvedena v cenách, které v té době platí.

Ty se poté zvýší podle toho, jaká je v následujících letech inflace ve stavebnictví. A v roce 2012 ŘSD zjistilo, že jen Eurovia by mu měla vrátit ve dvou případech 380 milionů.

ŘSD tedy vyvolalo arbitrážní řízení, jenže rozhodčí soud řekl, že většina sumy je promlčená. A přikázal, aby Eurovia vrátila pouze 37 milionů korun, tedy necelou desetinu. Sama Eurovia se ke sporům s ŘSD odmítá jakkoliv vyjadřovat. A to jak probíhajícím, tak již skončeným. "Jde o uzavřené záležitosti," sdělila mluvčí Iveta Štočková.

Mimochodem Eurovia nebyla jediná. Celkem firmy za doby předchozího vedení ŘSD naúčtovaly neoprávněné valorizace za více než miliardu.

"Šlo celkem o sedm staveb. Celkem zhotovitelé ŘSD vrátili na základě rozhodnutí rozhodčího soudu 294 milionů korun, promlčeno bylo 772 milionů," připustil mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Nás se na to neptejte
Jak je možné, že ŘSD si špatně vypočítané valorizace nevšimlo při vyúčtování? Získat vysvětlení není možné. "Na to by muselo odpovědět vedení ŘSD z doby, kdy byly stavby realizovány. Špatně vypočtená valorizace byla účtována průběžně u jednotlivých položek," krčí rameny Studecký.

V době, kdy byly uvedené valorizace odsouhlaseny a proplaceny, vedl ŘSD Alfréd Brunclík. Ten ale zaslané otázky označil za příliš obecné. "Každá stavba/zakázka měla vlastní dokumentaci a v ní byly ty koeficienty a také tam byl konkrétní člověk, který za ně zodpovídal," vzkázal po svém mluvčím Kamilu Chalupovi.

Žádost o doplnění a poznámku, že on sám jako ředitel nesl za uvedené odpovědnost, už nechal bez odpovědi.

Je pravda, že spory běží i opačným směrem. ŘSD zase žaluje firmy za nekvalitně provedené stavby. I zde je zřejmě nejčastějším protivníkem Eurovia − zejména kvůli vlnící se dálnici D47. Podle Studeckého jde v tomto případě o zhruba 2,5 miliardy korun.

"Cena je orientační vzhledem k tomu, že zhotovitel některé z vytýkaných vad již odstranil na své náklady," řekl.

Zdroj: Hospodářské Noviny 

Autor: Redakce

Diskuze


Pokud chcete vstoupit do diskuze, musíte se nejprve přihlásit.

Hlavní události

Čtěte další události z oblasti hlavní události

Ekonomika a politika

Čtěte další události z oblasti ekonomika a politika

Akcie

Čtěte další události z oblasti akcie

Měny a sazby

Čtěte další události z oblasti měny a sazby

Komodity

Čtěte další události z oblasti komodity