Středa 12. 12. 2018

Škoda zažívá nejlepší pololetí ve své historii. Díky ní se Volkswagen znovu stal světovou jedničkou

29.07.2016

Škoda Auto má za sebou nejúspěšnější první pololetí ve své historii. Automobilka prodala přes 569 tisíc aut a provozní zisk zvýšila skoro o třetinu na 685 milionů eur. Významně tak přispěla k solidním výsledkům mateřského koncernu, který během ledna až června prodal nejvíce aut na světě, čímž předstihl Toyotu.

zpráva Škoda zažívá nejlepší pololetí ve své historii. Díky ní se Volkswagen znovu stal světovou jedničkou

Mladoboleslavská Škoda Auto jde stále nahoru a svými výsledky významně přispěla k tomu, že hospodaření mateřského koncernu Volkswagen bylo za letošní první pololetí lepší, než se čekalo. Obsáhlá zpráva, zveřejněná ve čtvrtek ve Wolfsburgu, jmenuje jako další opory VW luxusní značky Audi a Porsche.

Česká značka během ledna až června prodala 569 400 vozů, meziročně o 4,6 procenta více, a dosáhla tak nového odbytového rekordu. Tržby vzrostly dokonce o 10,8 procenta a poprvé za první pololetí přesáhly sedm miliard eur.

Zisk Škody stoupl skoro o třetinu
Zvlášť impozantní je meziroční růst provozního zisku, více než o 31 procent na 685 milionů eur (18,5 miliardy Kč). To představuje skoro sedminu (12,8 procenta) zisku, který koncernu zbyl po zaúčtování mimořádných položek − nákladů spojených s emisním skandálem.

"Investice do modelové palety se nám vyplácí. V prvním pololetí překonala poptávka po našich autech dosavadní plány. Dobrá situace v počtu přijatých objednávek plně vytížila naše továrny a zajistila kvalitní výnosy," říká předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier. Výsledky české dcery se podle Winfrieda Krauseho, finančního ředitele Škody Auto, výrazně zlepšily hlavně díky rostoucímu odbytu vozů, lepšímu modelovému "mixu" a také nižším materiálovým nákladům.

Volkswagen ve své zprávě jmenuje také několik novinek, které mu mají pomoci nejen dále zlepšit ekonomické výsledky, ale také obnovit důvěru zákazníků, notně otřesenou emisním skandálem. Jsou to například světová premiéra nového kupé Audi A5, úspěšné uvedení modelu Ateca od španělského Seatu, ale také první "Showcar VisionS" Škody v Číně přibližující budoucí vůz z kategorie SUV.

Česká značka bude ve své modelové ofenzivě na čínském trhu, který je pro ni z jednotlivých zemí jednoznačně největší, "se vším důrazem pokračovat", píše koncern ve čtvrteční podrobné zprávě. Škoda v Číně během pololetí zvedla prodej o 5,4 procenta na 145 800 vozů. Nahoru jí ale nejvíce pomohla západní Evropa, kde zvýšila odbyt o 7,5 procenta na 242 500 aut.

Lépe je na tom celý koncern
Nebýt emisního skandálu, pak by Volkswagen podle listu Handelsblatt zářil také během prvního pololetí, kdy mu provozní zisk stoupl o solidních sedm procent na 7,5 miliardy eur (203 miliard korun). Je to mnohem více, než se čekalo. Jenže koncern musel navýšit svoji finanční rezervu, aby unesl náklady spojené s emisním skandálem, včetně probíhajících nebo budoucích právních sporů. Jako mimořádnou položku během pololetí zaúčtoval 2,2 miliardy eur. O tuto sumu se mu snížil provozní zisk.

"S ohledem na současnou finanční zátěž můžeme být s pololetními výsledky spokojeni. Čísla svědčí o tom, že náš byznys je solidní," prohlásil ve čtvrtek šéf koncernu Matthias Müller. VW v pololetí vystřídal Toyotu v čele světového trhu s automobily.

Dosažené výsledky podle finančního ředitele koncernu Franka Wittera dokazují, že Volkswagen umí i za těžkých podmínek vydělávat. Ale současně upozorňuje, že podnik musí vyvinout další mimořádné úsilí, aby se s neblahými důsledky aféry Dieselgate vyrovnal.

Hodně bude záležet na tom, jak rychle se postaví na nohy klíčová divize vyrábějící osobní vozy s kmenovou značkou VW. Ta se na koncernových tržbách podílí skoro polovinou. Její provozní zisk za pololetí meziročně spadl více než o třetinu na 900 milionů eur. Zisková marže klesla na 2,9 procenta ve srovnání s 3,3 procenta před rokem. Kmenová značka tak zaostává nejen za japonskou Toyotou, ale i za francouzskou PSA Group se značkami Peugeot a Citroën.

Zdroj: Hospodářské Noviny 

Autor: Redakce

Diskuze


Pokud chcete vstoupit do diskuze, musíte se nejprve přihlásit.

Hlavní události

Čtěte další události z oblasti hlavní události

Ekonomika a politika

Čtěte další události z oblasti ekonomika a politika

Akcie

Čtěte další události z oblasti akcie

Měny a sazby

Čtěte další události z oblasti měny a sazby

Komodity

Čtěte další události z oblasti komodity