Pátek 20. 10. 2017

Twitter nikdo nechce koupit, musí začít škrtat. Za marketing dává dvojnásobek co konkurence

24.10.2016

Sociální síť Twitter hledala kupce, všichni zájemci ale vycouvali. Teď bude muset firma podle analytiků přistoupit ke škrtům. Úspory by podle odborníků měly přijít hlavně v oddělení marketingu či vývoje, kde síť utrácí větší podíl tržeb než konkurenti.

zpráva Twitter nikdo nechce koupit, musí začít škrtat. Za marketing dává dvojnásobek co konkurence

Nezájem firem o koupi Twitteru může vést sociální síť k drastickým opatřením v podobě restrukturalizace a propuštění části ze zhruba čtyř tisíc zaměstnanců. 

Populární, ale ztrátová síť agresivně utrácela za vývoj produktu a marketing s tím, že si může dovolit vykázat ztrátu, pokud bude lákat nové uživatele. Růst uživatelské základny se ale letos zastavil kolem počtu 300 milionů lidí, kteří využijí Twitter alespoň jednou měsíčně. To je méně než pětina počtu uživatelů Facebooku a také méně, než kolik lidí navštěvuje obrázkovou síť Instagram, která také patří firmě Marka Zuckerberga.

V říjnu Twitter najal poradce, aby prozkoumali možnost prodeje sociální sítě. Technologické a mediální firmy jako Salesforce.com, Walt Disney nebo matka Googlu Alphabet se o síť zajímaly, ale nakonec nabídku na odkup nepodal nikdo. Neúspěšný prodej a další strategie firmy tak jistě přijdou na přetřes při zveřejňování čtvrtletních výsledků, které Twitter naplánoval na čtvrtek 27. října.

Drahý marketing i vývoj
"Bude to vyžadovat odvážné kroky," řekl David Hsu, profesor managementu na Univerzitě v Pensylvánii, a naznačil, že snižování počtu zaměstnanců je jednou z možností. Na provoz Twitteru jako marketingové a komunikační platformy podle něj postačí zeštíhlená firma.

Analytik SunTrust Robert Peck odhaduje, že propuštění desetiny zaměstnanců by mohlo vést k úsporám kolem sta milionů dolarů ročně. Velké propouštění by ale samozřejmě také mohlo poškodit image Twitteru.

Společnost by se podle analytiků měla při škrtech nejdříve zaměřit na obchodní oddělení a marketing, kde utrácí v přepočtu na dolar tržeb dvakrát tolik co konkurenti. "Struktura nákladů Twitteru je původně stavěná pro mnohem větší růst uživatelské základny," prohlásil Peck. "Se stagnujícím růstem tak společnost potřebuje snížit přebytečné náklady," dodává.

V první polovině roku Twitter za obchod a marketing utratil 473 milionů dolarů, což je zhruba 40 procent tržeb. Yahoo! přitom na stejná oddělení dávalo 19 procent tržeb, Facebook 15 procent a Alphabet 12 procent. Twitter také utrácí proporcionálně více za výzkum a vývoj. V pololetí na ně šlo 334 milionů dolarů, tedy 28 procent tržeb. U Facebooku to přitom bylo 24 procent, u Yahoo! 23 procent a u Alphabet 16 procent.

Sociální síť by podle analytiků mohla také snížit výdaje zrušením některých produktů nebo přesunutím některých pozic do zemí s nižšími náklady na práci. Reformou by měl projít i systém odměn zaměstnancům ve formě akcií. Twitter loni rozdělil na odměnách akcie za 682 milionů dolarů. Firma přitom za celý rok utržila dvě miliardy dolarů.

Investiční společnosti, které se o koupi Twitteru loni zajímaly, převzít firmu odmítly když viděly, kolik by musely kvůli systému odměn v akciích vyplatit zaměstnancům.

Rychlé jednání
Pokud se Twitteru nepodaří srazit náklady, mohl by se stát atraktivním cílem pro aktivistické investory, kteří v posledních letech agresivně tlačili firmy k lepší správě financí, změnám ve vedení a novým obchodním strategiím.

Twitter by také mohl zvážit vstup strategického investora, který by s obratem pomohl. Najít správnou společnost, aniž by to vypadalo jako zoufalý tah, bude však složité.

Ať už se Twitter rozhodne pro jakoukoliv variantu, musí jednat rychle. Jak rychle může zhasnout internetová hvězda, ukázaly dříve perspektivní společnosti jako Zynga a Groupon, jejichž akcie se nyní obchodují za zlomek ceny z dob vstupu na burzu.

Zdroj: Hospodářské Noviny 

Autor: Redakce

Diskuze


Pokud chcete vstoupit do diskuze, musíte se nejprve přihlásit.

Hlavní události

Čtěte další události z oblasti hlavní události

Ekonomika a politika

Čtěte další události z oblasti ekonomika a politika

Akcie

Čtěte další události z oblasti akcie

Měny a sazby

Čtěte další události z oblasti měny a sazby

Komodity

Čtěte další události z oblasti komodity