Neděle 16. 12. 2018

Volkswagen představil ctižádostivé cíle: Investujeme miliardy do elektromobilů a sdílených jízd

23.06.2016

Volkswagen na valné hromadě v Hannoveru akcionáře ujistil, že je na "inovační skok" připraven. Vedení hodlá investovat celkově miliardy eur do elektromobility i služby sdílených jízd. Šéf Matthias Müller se akcionářům omluvil za emisní skandál.

zpráva Volkswagen představil ctižádostivé cíle: Investujeme miliardy do elektromobilů a sdílených jízd

Volkswagen, největší evropská automobilka, ani přes emisní skandál nic neztratil na své ctižádosti. Podle generálního ředitele a šéfa představenstva Matthiase Müllera je tomu právě naopak. Třem tisícovkám akcionářů na středeční valné hromadě v Hannoveru předestřel desetiletou strategii koncernu do roku 2025.

Předtím se ale akcionářům omluvil za neblahé důsledky emisního skandálu, kvůli nimž společnost loni spadla do ztráty skoro 1,4 miliardy eur. Peníze uložené do akcií se investorům ve srovnání s maximálním kurzem (255 eur v polovině loňského března) znehodnotily skoro o polovinu (nyní 132 eur). Akcionáři také odsouhlasili, že automobilka za loňský rok vyplatí dividendu 0,11 eura na kmenovou akcii. To je výrazný pokles z předchozích 4,80 eura.

Matthias Müller znovu zopakoval, že klíčovým úkolem wolfs­burského managementu je obnovit otřesenou důvěru zákazníků. Nová dlouhodobá strategie by v tom měla pomoci.

Jednou z jejích klíčových součástí je vývoj a výroba aut na čistě elektrický pohon. Volkswagen, který je připraven do tohoto byznysu investovat miliardy eur, hodlá během následujících deseti let na trh uvést přes 30 těchto modelů. Předpokládá, že výhledově by mohl prodávat dva až tři miliony elektromobilů ročně.

Souběžně s tím bude investovat do vývoje samořiditelných vozů a výroby baterií. Tak, aby byl koncern připraven v pravý čas na inovační skok, který automobilový průmysl čeká.

Nové služby i klasický byznys
Volkswagen bude podle své nové strategie stále více vydělávat mimo samotný obchod s auty. Velkou šanci spatřuje ve službách spojených s mobilitou. Proto investuje 300 milionů dolarů do izraelské firmy Gett, zprostředkovávající sdílené jízdy. Věří, že do roku 2025 mu tento byznys bude přinášet "mnohamiliardové sumy".

Vedení nepodceňuje ani klasický byznys. Ten by měl bez ohledu na rozvoj elektromobility i za 10 let tvořit asi dvě třetiny celkového obratu automobilky. Podnik intenzivně pracuje na zlepšení ekologických parametrů benzinových a naftových motorů.

"Konkurenci jen tak něco lehce nedarujeme. Během letošního roku na trh uvedeme kolem 60 nových modelů, například nový VW Tiguan, Audi Q2, Seat Ateca nebo Porsche Panamera. Od těchto a dalších modelů si hodně slibujeme," prohlásil na valné hromadě Müller.

Volkswagen během podzimu připraví opatření, jež by měla zefektivnit výrobu. "Vedení se nemůže vyhnout úsporám nákladů, což je palčivé téma," konstatuje na serveru Spiegel Online Arndt Ellinghorst, automobilový expert londýnské investiční firmy Evercore ISI.

Personální náklady jsou vysoké
Úspory by se měly dotknout také personálních nákladů, které ve Volkswagenu odpovídají 17 procentům ročních tržeb. To je o tři procentní body více než u Daimleru, a dokonce o pět bodů více než u BMW.

Podle nejmenovaného analytika, který se vyjádřil pro list Handels­blatt, každý ve Wolfsburgu ví, že koncern by mohl bez mrknutí oka kompletně zavřít jednu továrnu. "Kolem pracovních míst propuknou ve Volkswagenu konflikty," předpovídá Stefan Bratzel z německého Centra automobilového managementu.

Volkswagen ale těžko bude propouštět ve větším rozsahu. Jeho významný akcionář − zemská vláda Dolního Saska držící dvacetiprocentní blokační minoritu − učiní vše pro to, aby pracovní místa v klíčové společnosti zachoval.

Zemský premiér Stephan Weil (SPD) má v dozorčí radě mocného spojence − šéfa koncernových odborů Bernda Osterloha. A tomu jde také hlavně o zachování pracovních míst.

Bude-li deset zástupců Dolního Saska a odborů v dozorčí radě držet při sobě, pak nemají zástupci hájící zájmy kapitálu žádnou šanci. "Je to především dolnosaská zemská vláda, která bude brzdit přestavbu koncernu," tvrdí Arndt Ellinghorst.

O těchto překážkách dobře vědí rodiny Piëchových a Porsche­o­vých, které přes Porsche Automobil Holding SE dohromady drží 52,2 procenta akcií. Proti zemské vládě nejspíš nevystoupí ani Qatar Holding se 17 procenty akcií.

Zdroj: Hospodářské Noviny 

Autor: Redakce

Diskuze


Pokud chcete vstoupit do diskuze, musíte se nejprve přihlásit.

Hlavní události

Čtěte další události z oblasti hlavní události

Ekonomika a politika

Čtěte další události z oblasti ekonomika a politika

Akcie

Čtěte další události z oblasti akcie

Měny a sazby

Čtěte další události z oblasti měny a sazby

Komodity

Čtěte další události z oblasti komodity